» Tentoonstellingen » Vaste tentoonstellingen » Het Interpretatiecentrum over het Carnaval van Binche

Het Interpretatiecentrum over het Carnaval van Binche

Het Carnaval van Binche, in 2003 door de UNESCO erkend als Immaterieel Cultureel Erfgoed, is een unieke folkore die elk jaar een hele gemeenschap bijeenbrengt.

Het interpretiecentrum verschilt van een klassieke afdeling van een museum. Het nodigt de bezoeker uit om de fantastische wereld van het Carnaval van Binche, zijn geschiedenis, zijn actoren, zijn gebruiken en tradities dankzij een multi-zintuiglijke ervaring te ontdekken.

Dit interactieve parcours presenteert de mooiste stukken uit de collecties van het Museum, nog nooit eerder tentoongesteld archiefmateriaal, unieke getuigenissen, geluidscapsules, video’s en immersieve installaties.

De diversiteit van de bronnen die in de verschillende zalen gebruikt worden illustreren de historische ontwikkeling van het Carnaval, de unieke knowhow die het mobiliseert, zijn typische feestkalender, maar ook de plaats van de vrouwen, de rol van de Gille, van de Paysan (Boer), van de Pierrot, van de Marin (Zeeman), van de Arlequin (Harlekijn) en de andere emblematische actoren van deze folklore.

Het parcours toont ook de complexiteit van het Carnaval aan. Hoewel het elk jaar tienduizenden toeschouwers trekt, wordt het door de Binchois in familiekring beleeft.

20 jaar erkenning !

Op 7 november 2023 vierde het Carnaval van Binche de 20de verjaardag van zijn erkenning. Om dit evenement te vieren, nodigt het Interpretatiecentrum u uit om twee nieuwe immersieve installaties te ontdekken :

• « Dans met de Gilles » geeft u de gelegenheid om de klompen van de Koning van het Carnaval aan te trekken en zoals hij, begeleid door de trommel en de grote trom, op de kasseien te dansen.

• « Het gooien van de sinaasappelen » dompelt klein en groot onder in de stoet van Mardi gras namiddag, één van de hoogtepunten van het Carnaval. Gooi in een recordtijd zoveel sinaasappelen mogelijk naar de uitgestrekte handen van de menigte !