Azië

De Aziätische collectie telt meer dan 1 350 objecten. Ze reikt van de 18de eeuw tot vandaag. De maskers van dit continent worden hoofdzakelijk gebruikt in het toneel en bij gemaskerde dansen. Het masker in Azië moet in ruime zin worden begrepen. Behalve hoofdmaskers en gelaatsmaskers bevat de collectie van het Museum ook een groot aantal van poppen : schimmen, stokpoppen, staafpopen, handpoppen, marionetten enzovoort. Bovendien worden de Aziatische maskerpraktijken vaak begeleid door en orkest, een verteller, choreografie, poëzie, gezang enzovoort.

Vanzelfsprekend heeft elke regio haar eigen ontwikkelingsprocess en culturele kenmerken. De maskerpraktijken zijn de getuigen van de belangrijkste maatschappelijke en religieuze veranderingen. Bepaalde verhalen en mythologische epen zoals de Ramayana en de Mahabharata worden in vele landen aangetroffen (India, Birma, Indonesië, Cambodja, Laos, Filipijnen, Sri Lanka, Nepal, Thailand, Maleisië, Japan, Mongolië, Vietnam, China). De esthetiek van de maskers en de voorstellingen verschilt naargelang de context (islamitisch, hindoeïstisch, boeddhistisch of animistisch).

Over het hele continent hebben de maskerpraktijken een hybride status. Ze kunnen tegelijk vermakelijk, didactisch of heilig zijn. De grensen tussen de genres zijn opzettelijk vloeiend. De voorstellingen, die meestal over de strijd tussen goed en kwaad gaan, maken het mogelijk om de esthetische, symbolische, historische of sociale waarden van een gemeenschaft over te brengen. Naast deze moraliserende functie bestaat de rol van sommige personages, zoals bijvoorbeeld van de komische figuren, hoofdzakelijk erin om door hun dialogen en grappen het aandacht van het publiek vast te houden gedurende de voorstellingen die soms meerdere uren kunnen duren. Deze personages spelen ook de rol van intermediairs. Ze creëren een verbinding tussen twee tijdelijkheden : de tijd van de enunciatie (waarin het publiek zich beweegt) en de tijd van de handeling (dat wil zeggen en mythologische of historische tijdsperiode).

Maskerpraktijken kunnen bovendien een sacraal karakter hebben. In tal van contexten belichaamt het masker een bovennatuurlijke kracht. Zijn drager metamorfoseert en personifieert bijvoorbeeld de geest van een voorouder, een mythologisch wezen of een demon.

Afrika

Meer informatie

Azië

Meer informatie

Amerika

Meer informatie

Oceanië

Meer informatie

Europa

Meer informatie