» Évènements » TICUNA – Een volk uit de Amazone

• Dit evenement is voorbij.

TICUNA – Een volk uit de Amazone

26 oktober 2019 - 30 augustus 2020

Deze tentoonsteling nodigt de bezoeker uit voor een reis in het hart van de Amazone en een kennismaking met het grootste indianenvolk van Brazilië : de Ticuna.

Dankzij de etnoloog Daniel De Vos ontstond er in de loop der jaren tussen de Ticuna en het Museum een buitengewone relatie wat leidde tot een uitgebreide collectie van maskers, kostuums, beelden enzovoort.

De tentoonstelling omvat rond 150 stukken. Het merendeel ervan behoren toe aan Daniel De Vos, bepaalde stukken zijn afkomstig uit onze eigen collecties en sommige zijn een bruikleen van het MUrke (Museum voor Religieuze Kunst & Etnografica) in Wilrijk.

Het parcours van de expositie wordt aangevuld met tal van foto’s en video’s en omvat vier delen : de geschiedenis van het Ticuna-volk, het dagelijks leven van dit volk uit de Amazone, zijn mythologie en het Feest van het Nieuwe meisje, een initiatieritueel waarbij maskers verschijnen.

Begin:
26 oktober 2019